Department of Education

Blåsenhus

von Kraemers Allé 1 Uppsala
Description
För intresserade forskare som skriver vetenskapliga texter på engelska Hur skriver man en akademisk text på engelska som är välstrukturerad, koncis och tydlig? I samarbete med Språkverkstaden erbjuder institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier en föreläsning om Academic Writing. Den kommer att behandla genreskillnader och mottagaranpassning, struktur, samt verktyg för hur man håller samman sin text och skapar en röd tråd. Dessutom behandlas engelsk ordföljd och viktiga verktyg som till exempel thesauruses och frasbanker som kan användas för att förbättra det vetenskapliga språket. Vi diskuterar också hur man effektivt kan integrera källor i texten. Föreläsningen varvas med konkreta textövningar.
Slides