Styrelsemöte 137

Richard Brenner (Uppsala universitet)

Å92110 och via zoom: https://uu-se.zoom.us/j/68418697598

• Styrelseledamöter är skyldiga att anmäla förhinder att delta till Carolina.Wallstrom-Pan@physics.uu.se, 0730-859889
  • Ärenden till styrelsen skickas till ledningsgrupp@physics.uu.se

Justeringsperson (B)
      Sekreterare (B)
      Eventuella adjungeringar (B)
      Föregående sammanträdesprotokoll (B)

Finns på MP

Föredragningslistan (B)
    • Utbildning
      Ekonomifrågor (i)

Föredragande av bokslut och uppföljning 2. Underlag kommer in strax före styrelsemötet.

Speaker: Carolina Wallström-Pan (Uppsala universitet)
    • Forskninng: Forskning
        Forskningsfrågor (I)

Inga

NORDITA (B)

Hej,

På avdelningen har vi diskuterat institutionsstyrelsemötets ärende om IFA:s samverkan med Nordita. Vi tackar för den detaljerade rapporter, men undrar ändå över hur IFA framöver kan försäkra sig om att den utdelning eller kickback för våra investeringar passar överens med hela IFA:s verksamhet och prioriteringar, inte minst när Norditas finansiering och UUs del i detta står inför förändring.

Vid tidigare diskussioner (för flera år sedan) har jag lyft att det vore en bra idé att ha en lokal referensgrupp som ser över vad IFA får tillbaka från IFA:s deltagande i Nordita. Mig veterligen finns inte någon sådan grupp idag.

Utifrån rapporten leder IFA:s (UU:s) deltagande till en hel del synergier, men det är inte tydligt hur processen ser ut för att få Nordita att medfinansiera forskningsprojekt med UU, eller hur formerna för detta ser ut framöver.

Jag vet inte exakt om styrelsen kommer fatta beslut vid denna punkt, eller om man kommer diskutera IFA:s bidrag, eller bara rapporten. Det känns dock angeläget att ha en lokal struktur för att proaktivt bevaka vårt deltagande vid Nordita, t ex en arbetsgrupp som inbjuder verksamheten till att lämna förslag.

Vänliga hälsningar,

Eric Stempels

Avdelningsföreståndare, astronomi & rymdfysik

Utlysning av infrastrukturfond (B)
      Kaffe&Te
    • Verksamhetsärenden
      Convener: Richard Brenner (Uppsala universitet)
        ERC starting grant 2025 ansökningar från icke-läraranställda (B)

Bilaga kommer 10 september

Samverkansfrågor (I)

Information

Speakers: Oscar Grånäs (Div. of Materials Theory, Dept. of Physics and Astronomy, Uppsala University), Richard Brenner (Uppsala universitet)
        Lika villkorsfrågor (I)

Information

Speaker: Michael Papenbrock (Uppsala University)
        Arbetsmiljöfrågor (I)

Inga ärenden

Speakers: Richard Brenner (Uppsala universitet), Suzanne Strömberg (Department HR)
        Lokalfrågor (I)

Önskan om begränsning av access inom institutionen för SI-ledare (studenter).

Speakers: Gabriella Andersson (U), Richard Brenner (Uppsala universitet)

Som jag tidigare nämnt så verkar SI-ledare och eventuellt andra studenter ha kortaccess till forskarkorridorer, åtminstone i hus 6 och eventuellt t ex mötesrum. Det här är problematiskt då vi får studenter som strosar in t ex i hus 6 plan 1 och passerar våra labb och kontor. Uppgiften att SI-ledare har access kommer från en student som i våras fick frågan hur hen kom in i korridoren (”jag är SI-ledare så jag kommer in här”).

Senast idag kom tre ingenjörsstudenter gående genom vår korridor i hus 6 plan 1, utan att ha något där att göra, utan de bara passerade hela korridoren från hus 1 och ut till slutet (och noterade att det finns frukt och fika).

Jag vill att den här accessen begränsas kraftigt så vi slipper problem med obehöriga i labb, stölder från fikautrymmen och kontor m.m. Det är just nu oklart vem som har ansvar för SI-verksamheten (supplemental instructions). SI-ledarna bör inte komma in som om de vore ordinarie personal.

Vänliga hälsningar

Gabriella A.

Styrelseval (B)

Utse valnämnd. Personalsamordnaren föreslås uppdraget att sammankalla valnämnden.

Speaker: Richard Brenner (Uppsala universitet)

Ett nytt förslag behövs pga kommande utmaningar inom HR

• Personalärenden
      Conveners: Richard Brenner (Uppsala universitet), Suzanne Strömberg (Department HR)